Frisse blik op recreatie in het linielandschap
6 november 2017
De pactpartners kregen de gelegenheid om de denkkracht te benutten van derdejaars studenten Kunst en Economie aan de Hogeschool voor de Kunsten (HKU). We vroegen hen om frisse, creatieve ideeën om van het linielandschap een echte beleving te maken. Het open, natuurrijke waterlinielandschap, vol mysterieuze forten en waterwerken en mooie wandel- en fietsroutes biedt uitzonderlijke kansen voor recreatieve benutting door verschillende doelgroepen. Een thema waar verschillende partijen hard aan werken en waar de studenten een bijdrage aan leveren.
In het ‘Atelier Experience Design’ experimenteren 35 studenten van de HKU samen met docenten én het werkveld aan wisselende maatschappelijke vraagstukken. Zonder de opdrachtgever te kennen, selecteren de studenten een casus die zij verder willen brengen. Een multidisciplinair team gaat daarna volgens de lijnen van de ‘experience design’ theorie aan de slag. De Nieuwe Hollandse Waterlinie bevindt zich onder de gelukkige casussen die werden uitgekozen. Vier creatieve studenten gingen op ontdekkingsreis door het linielandschap om inspiratie op te doen voor een projectvoorstel.
Het tussenresultaat bestaat uit een tiental originele voorstellen, waaronder een pop-up museum op Utrecht Centraal, een ‘serious game’, gebruik van 360 graden-foto’s van de linie vroeger en nu en een ‘Je bevindt je hier’ campagne. De komende maanden werken de studenten verder aan het project. Met behulp van interviews onderzoeken zij hoe het bewustzijn van de linie bij verschillende doelgroepen gaan vergroten.
Zien hoe de studenten aan de slag zijn gegaan? Bekijk hier het vlog dat ze voor ons hebben gemaakt!